El Col·legi d’Arquitectes critica l’adjudicació de la terminal satèl·lit per massa barata

L'organisme alerta que la rebaixa del 45% dels costos inicials "posa en risc" la qualitat del servei a prestar

El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) ha criticat aquest dilluns la licitació d’AENA de la redacció del projecte de la nova terminal satèl·lit, la reconfiguració de la T1 i les modificacions del camp de vols de l’aeroport del Prat a l’empresa Prointec, filial d’Indra. En un comunicat, l’organisme lamenta que el guanyador hagi promès una rebaixa del 45% dels honoraris que AENA havia estipulat inicialment, un fet que “posa en risc la qualitat del servei a prestar“. Segons el COAC, el criteri econòmic “no hauria de ser en cap cas l’únic per triar”. Fonts de l’empresa han defensat el concurs tot assegurant que els finalistes van superar un tall de qualitat tècnica.

Després que s’iniciés el procés el març del 2019, el COAC ja va presentar una reclamació contra la licitació al Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals que va ser desestimada. A l’estiu, l’òrgan va decidir tirar endavant amb la denúncia i presentar un recurs a l’Audiència Nacional, en un procés judicial que encara continua en marxa.

“El disseny del procediment de licitació ha menystingut la necessària qualitat d’un equipament tan estratègic com és l’Aeroport de Barcelona, adjudicant el contracte a meitat de preu, com si fos possible complir amb excel·lència un contracte tan complex com aquest per la meitat dels honoraris proposats“, han etzibat des del COAC.

Segons el Col·legi d’Arquitectes el procés hauria de ser un concurs de projectes a dues fases en el qual el criteri econòmic “no hauria de ser en cap cas l’únic per triar l’equip guanyador“. Alhora, critiquen que el plec no contemplés una clàusula relativa a les ofertes temeràries i posen en dubte que se seguís el procediment legalment previst per verificar que l’oferta més barata no fos “anormalment baixa“.

El COAC recorda que AENA no ha publicat les puntuacions dels equips participants ni quina va ser la proposta més ben valorada. Alhora, expliquen que no se’ls ha facilitat la valoració de la proposta tècnica, tot afirmant que cal anar a consultar l’expedient presencialment a les seves oficines de Madrid i negant-se a fer una còpia d’aquest document.

“De moment no és possible saber quina era la millor proposta tècnica per a l’Aeroport de Barcelona, ni tampoc saber per què dels 8 equips inicialment presentats només dos van assolir la puntuació mínima que es demanava sobre la proposta tècnica“, han afirmat.

Fonts d’AENA han explicat a l’ACN que es va fer una tria de caràcter tècnic entre els vuit participants de la qual en van sortir dos finalistes, Prointec i Typsa i Vidal. Un cop superada la fase tècnica, es va adjudicar el contracte a la filial d’Indra, l’empresa que oferia un preu més econòmic que, en aquest cas, era d’uns 6,8 milions d’euros, un 45% menys del preu inicial. La segona qualificada proposava redactar el projecte per 9,9 milions d’euros, un 21% menys.

Nou comentari