La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha aprovat finalment la compra per part del grup Grimaldi de la Terminal Ferry de Barcelona. Després de l'”exhaustiva anàlisi” dels possibles conflictes competencials al sector portuari del país, la Comissió ha concedit la transacció condicionada a, entre altres qüestions, la renúncia i devolució de part de la concessió que la firma italiana gaudeix actualment al Port. De la mateixa manera, Grimaldi renuncia a presentar-se a qualsevol concurs convocat per l’Autoritat Portuària de Barcelona amb relació a la superfície desinvertida a la terminal.
Diversos operadors
Segons l’anàlisi del mercat executat per la CNMC, la compra afecta tant la gestió de terminals de càrrega rodada i de passatgers com el negoci de càrrega mateix. Grimaldi, explica la comissió, afegeix la Terminal Ferry a l’altra terminal pública que ja gestiona al Port, quedant-se així l’explotació dels dos únics espais dedicats a aquesta activitat a la infraestructura barcelonina. Igualment, la mateixa empresa es dedica al negoci de la càrrega rodada i passatgers, amb línies entre Catalunya i Balears. Amb la qual cosa, es produeixen superposicions tant horitzontals com verticals al trànsit de ferris.
Competència portuària
Aquesta situació genera seriosos riscos per a la competència, com confirma la mateixa comissió, en tant que la manca d’alternatives des d’on moure línies de ferry “atorga al Grup l’incentiu i la capacitat d’apujar els preus i canviar les condicions d’accés als seus serveis” per a la resta d’operadors del mercat.
Així, com a condició per a la confirmació de la compra, exigeix Grimaldi la prestació de serveis d’estació marítima a totes les empreses que ho requereixin, així com el manteniment de les condicions comercials a les navilieres que ja fan servir la terminal per als seus trajectes de vaixells de càrrega rodada i passatge. D’aquesta manera, assegura la CNMC, s’evita que “Grimaldi pugui fer valdre la seva posició en la gestió de terminals al Port de Barcelona per restringir la competència en el transport marítim”.