La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha acusat aquest dimecres l’equip de govern de l’Ajuntament de Barcelona de voler “desmantellar arbitràriament” una iniciativa privada que “genera mobilitat sostenible” amb la regulació que planeja de les motos compartides. Chacón no s’hi mostra contrària, però creu que l’objectiu hauria de ser “vetllar” per la integració de la iniciativa en la mobilitat de la ciutat. La consellera s’ha reunit amb el responsable d’una de les empreses més afectades, E-Cooltra, que veurà disminuït el parc de motos un 85% si la normativa tira endavant. Chacón ha alertat de l’impacte “preocupant” de la regulació en “un dels sectors que més ha impulsat la innovació i la digitalització a Catalunya”.
La regulació ha de vetllar per la integració del motosharing en la mobilitat de la ciutat i el respecte a l’espai públic; però no desmantellar arbitràriament la iniciativa privada que impulsa mobilitat sostenible. Limitar la iniciativa privada no genera igualtat sinó pobresa.
— Àngels Chacón (@angelschacon) February 19, 2020
En un fil de Twitter que ha publicat després de la reunió amb els directius d’E-Cooltra, Chacón ha opinat que aquest tipus d’empreses lideren la “tendència positiva” del vehicle compartit i impulsen un model de transport basat en l’energia elèctrica.
També ha subratllat que Barcelona ha estat “pionera” en l’adopció d’aquest model a través “d’iniciatives locals” com l’esmentada d’E-Cooltra o com a “porta d’entrada a Europa” de plataformes internacionals.
Per això ha alertat que la regulació ha de “vetllar” per la integració d’aquest servei en la mobilitat de la ciutat “i el respecte a l’espai públic”, però no “desmantellar arbitràriament” la iniciativa privada. Al seu parer, limitar-la “no genera igualtat, sinó pobresa”.
A més ha opinat que limitar “qui ha liderat el model expulsa Barcelona de les ciutats on crear i desenvolupar solucions innovadores”, tot recordant que la capital catalana és “el primer hub” d’startups del sud d’Europa “perquè s’ha obert al talent i a la innovació”.
“No podem posar traves a qualsevol proposta innovadora. La tecnologia és una aliada, no una amenaça”, ha continuat, tot reflexionant que les dades que generen aquestes plataformes “poden ser molt útils en la definició de polítiques de mobilitat”.
Finalment, Chacón ha opinat que les polítiques “valentes” passen per “generar oportunitats, incentivar l’economia productiva i no posar barreres innecessàries” a qui crea riquesa i llocs de treball. “Primer generar per després redistribuir. Catalunya ha de ser un país d’oportunitats”, ha reblat.
Cal recordar que l’equip encapçalat per l’alcaldessa Ada Colau ha decidit regular les motos i bicicletes compartides amb la previsió de repartir a l’entorn de 9.000 llicències entre una vintena d’empreses. Això suposa entre 300 i 400 títols per a cadascuna, fet que obligaria les empreses que actualment copen el sector, com E-Cooltra, a reduir la flota en un 85% aproximadament.