La Boqueria s’obre al comerç electrònic per arribar més als barcelonins

El mercat de la Rambla s'actualitza i aspira a obtenir el 10% de la seva facturació de compres a distància

La Boqueria és sinònim d'exuberància. És un dels mercats millor abastits de Barcelona amb més de 20.000 referències diferents, una xifra que el president de l'Associació de Comerciants, Salvador Capdevila, no perd ocasió de repetir. Però fins i tot la Boqueria s'ha d'adaptar als nous temps. "La societat canvia d'hàbits i cal posar-se al dia amb la tecnologia", explica el paradista, que va ser un dels primers a entendre que el comerç electrònic jugarà un paper clau en l'economia del futur.

Tot just ara fa tres mesos el mercat va arribar a un acord amb la start up barcelonina Manzaning per convertir-se en el seu soci preferent per gestionar la compra en línia de 20 parades. "Hem estat molts mesos pensant quina empresa ens convenia més i al final ens vam decantar per una que tenia molta experiència amb mercats municipals", explica Capdevila. La companyia, que dirigeix Eva Tomás, ja treballa amb una desena de mercats de la ciutat i s'especialitza en comerç de proximitat i de barri.

Un inici complicat però prometedor

De moment, l'experiència està resultant molt prometedora. "En aquests mesos s'han fet unes 500 comandes amb un tiquet mitjà de 60 euros", diu Tomás. Això vol dir una facturació global d'uns 30.000 euros en una època de l'any poc propícia per a aquesta mena de serveis, ja que el desembre "és un mes on la gent li agrada anar al mercat per preparar el menjar de Nadal", matisa Capdevila. I al gener moltes parades estan tancades per vacances. "Cada vegada ho coneix més gent i tot fa pensar que anirà a més", diu.

La Boqueria també ofereix productes cuinats per atraure turistes / XFDC

Foto: X.F.C.

L'experiència de Manzaning a altres mercats indica que la progressió és positiva, sobretot perquè l'import cada vegada és més elevat i molts clients repeteixen. La start up compta tant amb mercats de barri com el d'Horta o el del Carme com amb altres considerats més de marca, com Sant Antoni i Galvany. Però al final el que busca el client és el mateix: comprar producte fresc i de qualitat sense haver d'anar a la botiga.

Adaptar-se als nous temps

Capdevila presumeix del fet que la Boqueria "és el mercat de Barcelona" i amb l'opció de comprar a distància podran arribar a un públic que normalment no aniria fins a la Rambla i que, amb una mica de sort, s'enganxarà al producte fresc de parada. "Gran part de les nostres vendes són a restaurants, però també volem que els veïns ens considerin el seu mercat", afegeix el paradista, que veu el comerç electrònic com una activitat complementària, però que estaria més que satisfet si el mercat fes un 10% de la seva facturació en compres a distància.

Un objectiu que queda lluny. Segons Manzaning, en un mercat el nombre òptim de parades que poden treballar en una mateixa aplicació sense saturar l'oferta és d'entre 15 i 30. Ara a la Boqueria ja n'hi ha 20 de registrades i sis més estan acabant els tràmits, una de les quals és una xarcuteria, un dels pocs tipus de parades que encara no estaven a l'aplicació. "És bo poder oferir varietat, però massa oferta tampoc és per un client que busca rapidesa i comoditat", explica Tomás.

La parada Menuts Rosa té presència a totes les xarxes socials / XFDC

La parada Menuts Rosa té presència a totes les xarxes socials / XFDC

Una de les primeres parades que es van sumar a les compres en línia va ser Menuts Rosa –una petita parada que regenten la Francisca i la Rosa Gabaldà, mare i filla–, que fa més de 100 anys que es dediquen a vendre vísceres i altres parts de la vedella i el xai. Encara que a primera hora del matí ja venut gran part del producte a grans restaurants de la ciutat, han sabut obrir-se camí a la xarxa i no només venen menuts per internet, sinó que tenen Facebook, Twitter, Instagram i fins i tot Pinterest.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?