Barcelona lidera una aliança mundial per impulsar la innovació portuària

El Port de Barcelona promou la trobada Smart Ports, que acollirà els enclavaments més avançats del món en matèria de sostenibilitat i noves tecnologies

El Port de Barcelona ha organitzat una trobada sobre innovació portuària en el marc del congrés Smart City Expo World que tindrà lloc a la capital catalana del 19 al 21 de novembre. Es tracta d'una aliança pionera a escala mundial que agrupa els ports més avançats del món en matería de sostenibilitat i noves tecnologies –Rotterdam, Amberes, Hamburg, Los Àngeles i Montreal– per intercanviar experiències i presentar els projectes d'última generació que està desenvolupant cada enclavament.

"El Port de Barcelona pren una vegada més la iniciativa i posa sobre taula tots els reptes que genera l'encaix entre un port i la seva ciutat i com la digitalització i la innovació poden donar-hi resposta", ha explicat la presidenta de l'Autoritat Portuària de Barcelona, Mercè Conesa. Barcelona i la resta de ports, alguns dels quals estan entre els més importants del món compartiran un estand de 150 metres quadrats a l'espai del Smart Ports.Piers of the future on es podran conèixer de primera mà les iniciatives de cada enclavament.


Els molls electrificats, l’estrella barcelonina

Dels quatre projectes que presentarà el Port de Barcelona, el més destacat és l’electrificació dels molls, que exemplifica a la perfecció l’objectiu de “minimitzar l’impacte de l’activitat portuària en l’entorn”, segons ha dit Conesa. El projecte Power to ship consisteix a proporcionar energia elèctrica als vaixells que estan atracats al port perquè no hagin de mantenir engegats els motors de dièsel, que són més contaminants. És una iniciativa a cinc anys vista, tal com reconeix Conesa, perquè cal una autorització de Red Eléctrica que podria trigar fins a 18 mesos a aprovar-se.

Per valorar la dimensió del projecte, només cal veure la inversió que haurà de fer l’autoritat portuària: 60 milions d’euros. Però els resultats ho valen. Les previsions del Port de Barcelona és que quan els molls estiguin completament electrificats s’aconseguirà reduir un 51% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i d’un 25% de les partícules en suspensió (PM) l’any 2030. A més, l’electrificació anirà acompanyada d’una xarxa elèctrica “intel·ligent, capaç d’optimitzar la generació d’energia i el seu consum”, afegeix la presidenta del port.

La digitalització, clau en la sostenibilitat

La directora de Desenvolupament de Negoci del Port de Barcelona, Emma Cobos, ha recordat que els ports de tot el món estan immersos “en un canvi global que exigeix eficiència, però que també demanda un creixement sostenible”. La infraestructura barcelonina, tot i les crítiques recurrents que rep, fa molts anys que treballa en un pla de sostenibilitat per reduir el seu impacte ambiental sense perdre competitivitat i Cobos està convençuda que la “tecnologia i la innovació són les eines que permetran assolir els reptes de futur” que s’ha marcat el port. “Barcelona té molt a aportar perquè està en una fase molt avançada, però hem de ser capaços d’explicar-ho millor”.

L’enclavament barceloní presentarà tres projectes més al Smart Ports.Piers of the future. El primer, anomenat Container Tracking Application (CTA), consisteix a implementar un sistema de seguiment dels contenidors que arriben al port i que permetrà a les empreses saber en tot moment on està la seva càrrega, fins i tot quan hagi sortit del port. També treballen en un sistema de gestió del tràfic marítim (STM) que, gràcies a una geolocalització molt precisa de cada vaixell, facilita l’organització dels serveis que cada nau necessita quan atraca al port. I a la banda terrestre, el projecte Virtual Gates permetrà controlar el tràfic als accessos al port per predir la possible congestió a diversos dies vista per optimitzar la feina dels transportistes.

Coneixement obert

Un dels grans atractius de la trobada Smart Ports és que tots els enclavament s’han compromès a compartir els avanços amb la resta de ports per fer accessible el coneixement que es genera en aquests projectes. “Els projectes estratègics es compartiran amb la resta de ports”, assegura Conesa. “La filosofia de la innovació oberta que promou el Port de Barcelona fa que qualsevol iniciativa pugui ser replicable a qualsevol altre port que ho desitgi”. És un benefici per totes les partes, ja que Barcelona també es pot beneficiar de la innovació que es genera a Amberes o Rotterdam.

El port holandès, per exemple, està desenvolupant un projecte per optimitzar les escales dels vaixells –l’espai als molls és un dels bens més preuats de qualsevol port– amb un sistema que optimitza les sol·licituds i que permet estalviar fins a un 20% dels temps que cada nau està atracada. A Hamburg ha apostat per fer un mapeig del port amb realitat virtual que els permet obtenir dades i realitzar simulacions en una gran varietat de situacions per posar a prova els seus plans de contingència.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?