La banca manté la seva activitat al màxim en zones rurals durant l’estat d’alarma

CaixaBank és l'entitat que ha mantingut més continuïtat de l'activitat des de mitjans de març

La banca ha seguit majoritàriament en funcionament en l’anomenada ‘Espanya buida’ durant el període de confinament per la pandèmia del Covid-19, sostinguda principalment per l’activitat de les caixes d’estalvi.

Aquests territoris presenten un dèficit crònic d’infraestructures i difícil o nul accés a la fibra òptica, així com limitacions en la mobilitat bàsica per la reducció del transport interurbà per accedir, per exemple, a centres de salut.

No obstant això, han continuat comptant amb el funcionament de la banca, com a servei essencial que és, durant l’estat d’alarma, segons les dades que les diferents entitats han donat a conèixer en els últims dies.

CaixaBank, amb més oficines i capil·laritat territorial (4.118 oficines), és l’entitat bancària que ha mantingut major continuïtat de l’activitat des de mitjans de març. Des de la declaració de l’estat d’alarma, entre el 85% i el 90% de les oficines de l’entitat s’han mantingut obertes, adaptant-se a les mesures de prevenció i seguretat recomanades per les autoritats sanitàries.

A l’abril, el percentatge s’ha elevat per sobre del 90%, i l’entitat financera només ha realitzat alguns tancaments preventius amb caràcter puntual i en ciutats de més de 100.000 habitants.

Per la seva banda, Bankia també ha seguit amb més del 90% de les seves 2.315 oficines obertes, i Sabadell amb el 70% de les seves 1.809 oficines.

Per contra, altres entitats han apostat per tancar la major part de les sucursals. Santander ha optat per mantenir-ne operatives aproximadament un 50%, encara que la meitat d’aquestes han estat obertes al públic dos dies a la setmana. Bankinter ha funcionat amb la meitat de la seva xarxa operativa i BBVA ha reduït el percentatge operatiu fins al 35%.

La reducció dels horaris i del nombre de treballadors també ha estat la tònica imperant en l’àmbit bancari. Els treballadors han redoblat esforços en assumptes que han disparat la demanda, com la petició de crèdits per part de pimes i autònoms.

En tots els casos, la recomanació al client ha estat evitar anar a l’oficina personalment quan no és estrictament imprescindible i optar per la banca ‘online’ per a realitzar les operacions. El resultat ha estat una reducció significativa de les gestions presencials en l’últimes setmanes.

En el cas de CaixaBank, que va activar un pla de crides proactiu per a informar els seus clients, només un 15% de les persones grans va anar a retirar la seva pensió al banc al març, quan es va avançar el pagament al dia 20 en comptes del 25, enfront del 50% que ho va fer el mes de febrer. Com CaixaBank, la resta d’entitats també han reforçat l’atenció telefònica als clients.

Al marge de les sol·licituds de particulars, també s’ha disparat la petició de crèdit de petites i mitjanes empreses, que són les més afectades per la crisi derivada del coronavirus, perquè un 96% veurà afectat el seu negoci, segons el ‘Baròmetre Pimes’ de Cepyme, encara que el 60% confia a mantenir l’ocupació o augmentar-la.

RECOMANACIONS PER Al SECTOR

Un estudi de la consultora PwC sobre com han d’afrontar els bancs la crisi derivada del coronavirus apunta que aquesta pandèmia podria ser “el desafiament més seriós per a les institucions financeres en gairebé un segle” i destaca que la banca està fent equilibris sobre els passos a seguir en l’actual situació, però també per a reposicionar-se de cara al futur, i remarca la feina feta per a mantenir oberts els canals de distribució.

Encara que algunes recomanacions de l’estudi ja s’estan aplicant a la banca, com mostrar major empatia amb els clients, repensar els desafiaments del balanç general de l’entitat, restablir la perspectiva dels ingressos o replicar l’estratègia post Covid-19, d’altres estan en procés de desenvolupament, com canviar les visites a les sucursals a cites amb hora prèvia i transferir possibles visites a canals virtuals.

L’estudi també suggereix automatitzar el treball rutinari, assegurar-se que els clients coneguin el paper que exerceix el seu banc en la comunitat en un moment tan complicat, buscar oportunitats per a refinançar el deute existent o reconstruir el pla de resiliència de l’entitat per a estar preparats per a períodes de disrupció social massiva.

ELS BANCS INICIEN LA SEVA DESESCALADA

El sector bancari ha activat ja els seus plans de desescalada després de conèixer-se el pla de desconfinament del govern espanyol. Banc Santander ha anunciat que a partir d’aquest dilluns 11 de maig obrirà el 60% de les seves oficines, en sumar 189 obertures a les sucursals que continuaven operatives durant l’estat d’alarma.

D’igual manera, Banc Sabadell obrirà a Espanya el 77% de la seva xarxa de sucursals dilluns vinent, en sumar 146 oficines, fins a les 1.441 sucursals obertes.

Nou comentari