La Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat i el Port de Badalona han acordat el pla director urbanístic sobre la terminal logística intermodal, que contempla la construcció de quatre terminals ferroviàries a la zona sud del port, entre Barcelona i el Prat. Les noves terminals fèrries se sumaran a les dues ja existents. La inversió es calcula en un cost d’uns 600 milions d’euros per a les arques públiques.

L’ampliació del node ferroviari fins a sumar sis terminals i 68 hectàrees ha de permetre “incrementar el nombre de contenidors que entren i surten del Port en tren”, ha indicat el port aquest dimarts. Es preveu que la terminal logística intermodal permetrà transvasar uns 400.000 contenidors i 46.000 semiremolcs de la carretera al tren en un any. La remodelació ha de contribuir a complir els objectius de reduccions d’emissions contaminants. En aquest sentit, el port destaca que l’impuls del desplaçament de mercaderies per via fèrria “ha evitat 2,8 milions de trajectes de camió”.

Per a l’inici de la remodelació de la infraestructura, però, encara caldrà esperar. El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, no ha concretat dates, però ha avançat que no començarà abans de 2023. Ha assenyalat que, de moment, el 2022 i el 2023 encara estaran dedicats als tràmits i aleshores es podrà concretar més el calendari d’execució i el finançament.

Segons l’autoritat portuària, “l’any 2020, el tràfic ferroviari al recinte portuari va suposar treure de la carretera 175.000 camions, és a dir, 700 camions diaris”. “Aquesta eliminació de trànsit viari va permetre estalviar l’emissió de 42.700 tones de CO2, deixant de cremar 14 milions de litres de combustible”, recalca. El govern de l’alcaldessa Ada Colau ha instat en els últims anys al port a mitigar la polució que genera, igual que també ho ha reclamat a l’aeroport.

Dues de les noves terminals s’ubicaran a l’antiga llera del riu Llobregat i una terminal de recepció i expedició de contenidors serà paral·lela al curs fluvial actual. El node ferroviari es troba al complex logístic i industrial que formen el port, la Zona Franca, l’aeroport, el polígon Pratenc i les fàbriques situades al sud de Barcelona i la seva zona límitrof al Baix Llobregat. Durant el 2020, el trànsit ferroviari al Port de Barcelona va ser de 269.304 contenidors, amb una quota ferroviària del 15% en contenidors i del 42% en vehicles.

A més, el pla director urbanístic inclou la creació de 20,8 hectàrees d’espais públics ajardinats i el Corredor Verd Parc Agrari del Llobregat-Parc de Montjuïc. Es tracta d’una xarxa d’itineraris verds que connectaran les diferents àrees logístic-portuàries i els espais naturals. També es destinaran uns 30 milions d’euros per construir els apartadors ferroviaris entre Barcelona i Saragossa.

Nou comentari

Més notícies
Visitants de la Rambla durant la pandèmia / ACN

Topada per la Rambla entre el govern i l’oposició, que apressa a començar la reforma

Comuns i PSC supediten l'inici de les obres a l'aprovació dels pressupostos per a 2022
Recreació de l'aspecte de la Via Laietana un cop acabin les obres / Ajuntament de Barcelona

Llum verda perquè la reforma de la Via Laietana comenci el març

Les obres, amb una primera fase que s'allargarà gairebé un any, preveu ampliar voreres, restringir el trànsit a un sol carril de baixada i obrir noves places