Retard de 52 dies per tornar a col·locar el monument a Companys després de la Biennal de Venècia

Va ser retirat al maig per portar-lo a Itàlia però el certamen es va acabar el 24 de novembre i no s'ha restituït fins aquesta setmana

La llarga absència de l’escultura que rep homenatge a la figura de Lluís Companys, el president de la Generalitat afusellat pel franquisme, s’ha acabat aquesta setmana. Va ser retirada al maig per ser transportada a la Biennal de Venècia –formava part d’un projecte expositiu que reunia “quatre monuments originals que en els darrers anys han suscitat passions, segons indicava el comunicat de l’Ajuntament– i no va tornar al seu lloc, a la cantonada del passeig de Sant Joan amb la ronda Sant Pere, fins ahir. El cas és que la Biennal de Venècia es va acabar el 24 de novembre, de manera que l’escultura ha estat 52 dies sense una destinació clara.

Ho ha denunciat aquest divendres el periodista Llibert Ferri, en dues piulades a Twitter, en una de les quals demanava que els ciutadans vagin a portar-hi flors aquest cap de setmana.

En conversa amb el Tot Barcelona, Ferri assegura que esmorza cada dia al bar Trole i que fins ahir al matí no va veure els operaris que tornaven a col·locar l’escultura. “La van posar i van posar unes tanques per protegir els panots nous del paviment. Avui han retirat les tanques i ha tornat a tenir l’aspecte habitual”, explica.

Per a Ferri, “algú hauria de donar explicacions sobre per què han calgut 52 dies per desmuntar l’exposició on era, transportar-lo i tornar-lo a posar”.

De l’11 de maig al 24 de novembre, a Itàlia 

El monument a Lluís Companys és una escultura de l’artista Francisco López i representa Conxita Julià, la noia que es va fer popular per la seva relació epistolar amb Companys mentre ell estava empresonat a Cadis. Se la coneixia com la noia del mocador, perquè quan va ser alliberat ella li va regalar un mocador. Per això al monument, al costat del medalló del president màrtir, hi ha la figura d’aquesta noia amb un mocador a la mà.

A principis de maig, l’escultura va ser retirada perquè formava part del projecte Catalonia In Venice—To Lose Your Head (Idols) al pavelló català de la Biennal, segons explicava una nota de premsa de la Generalitat citada pel comunicat de l’Ajuntament​. Tanmateix, així com només van caldre uns dies per portar l’escultura a Itàlia i muntar-la al pavelló, la tornada ha sigut molt més llarga, i han passat gairebé dos mesos des de la cloenda de la mostra fins que s’ha tornat a posar el monument al seu lloc.

Nou comentari