Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
TMB desballesta un metro històric dels anys 70
  • CA

TMB ha enviat a desballestar aquest dimecres els dos vagons del metro sèrie 1100 que quedaven a les cotxeres de la Vall d’Hebron. La imatge d’un camió a Vilapicina a punt d’endur-se’ls s’ha difós per Twitter, i les crítiques han anat in crescendo. Una notícia que ja a principis de maig, quan van anunciar que el tren circularia per últim cop, va encendre les alarmes dels defensors del patrimoni barceloní, i en especial dels impulsors del Museu del Transport.

La sèrie de metro 1000-1100 va començar a funcionar allà als anys 70 i va circular a les línies 4 i 5 de la xarxa de metro de Barcelona fins que Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) va decidir jubilar-los cap al 2006. Quedaren així desterrats a les catacumbes de la ciutat fins que els arribés el dia del desballestament.

TMB declara que “vetlla per la preservació del patrimoni històric del transport públic preservant un vehicle de cada sèrie que es retira”, i que de la sèrie 1100 es manté una composició d’un tren amb tres cotxes formada per dos motors i un remolc, el 1169, 1170 i 1418. “Per tant inclou els dos tipus de vehicle que integraven la sèrie i es preserven, així, tots els elements”, expliquen al TOT Barcelona portaveus de l’empresa metropolitana. Els motius pels quals s’ha previst desballestar els dos cotxes de la sèrie són “l’espai, donades les grans dimensions dels trens, i l’optimització dels recursos destinats a la conservació”. 

Metro 1100
La grua s’emporta els cotxes del tren de la sèrie 1100.
Font: cedida.

Indignació entre els impulsors del Museu del Transport

Una explicació de TMB que no ha servit per apaivagar el malestar dels amants del patrimoni urbà, i que els partidaris de la preservació dels trens tilden d’excuses “per amagar la indiferència” institucional. “És patrimoni de la ciutat, i l’hem pagat tots els ciutadans”, critica Manuel Marina, impulsor del Museu del Transport. “Es va proposar conservar la composició sencera —explica— perquè el dia de demà pugui circular un tren amb els cinc cotxes, igual que el metro feia als anys 80 amb la sèrie 100 de la línia 1”. 

Lamenta que totes les seves propostes han estat ignorades. “Estan destruint patrimoni amb impunitat, i això tindrà conseqüències polítiques”, avisa el guia turístic de Barcelona, que avança que ERC prepara una campanya sobre la conservació del patrimoni de la ciutat, no només del transport. “El tema del patrimoni serà un arma llancívola aquesta propera campanya”, vaticina Marina.

Les xarxes socials bullen amb la notícia

D’altra banda, Transports.cat, fòrum del transport català, també ha carregat contra el desballestament: “Gràcies, TMB, per no voler desamiantar-lo i preservar-lo; als sindicats, als quals ja els està bé; i als grafiters, perquè ni tan sols podrem acomiadar el tren amb un aspecte decent”. Critiquen la ineficàcia de Fundació TMB, que es defineix com “una entitat sense ànim de lucre que fomenta accions patrimonials i de responsabilitat social relacionades amb el transport públic de Barcelona”, i demanen la dimissió del seu president, Santiago Torres, “per deixadesa de funcions”. 

És un dia trist per a molts defensors del patrimoni de la ciutat. “Quants records en aquests trens, quina llàstima”, comenta un usuari de Twitter. Un altre recorda que és la primera sèrie que va conduir. La majoria es dirigeixen directament a TMB: “El 1100 s’ha de desamiantar i restaurar pel 2024! Heu comès un assassinat del patrimoni ferroviari barceloní!”. I de fons, una preocupació creixent pel centenari del metro, que es celebrarà el 2024: “No confiem en que feu res decent”. 

També el periodista Antoni Clapés Casals s’ha pronunciat: “Qui perd els orígens, perd la identitat. Ara els orígens importen ben poc”.

No seran les úniques pèrdues aquest any

Tot i que les últimes víctimes actualment són aquests dos vagons dels cinc que restaven, no són les úniques generacions de trens que se substituiran aquest any. Es preveu també el desballestament de diverses unitats de les sèries 3000 i 4000.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jaume a maig 25, 2022 | 20:20
    Jaume maig 25, 2022 | 20:20
    Del tranvia blau s'en recordà algú?
    • Icona del comentari de: Serafí Bandarra i Grataconys a maig 26, 2022 | 09:27
      Serafí Bandarra i Grataconys maig 26, 2022 | 09:27
      Ningú
  2. Icona del comentari de: cginferre@gmail.com a maig 26, 2022 | 13:19
    [email protected] maig 26, 2022 | 13:19
    L ajuntament sempre fa el que li sur dels collons encontes de preservar el material historic que a marcat tota una generació es francament patetic.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa