Potser és poc sabut, però la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) conté estacions que acumulen dècades d’història. L’empresa pública vol just ara donar-ho a conèixer als passatgers i ha instal·lat uns plafons informatius que sintetitza la història i el valor arquitectònic a les parades més significatives de les línies del Vallès, del Llobregat-Anoia, de Lleida-la Pobla, del cremallera de Núria i de Montserrat.

Els cartells s’han estès a 29 estacions, incloses vuit de Barcelona: Plaça Catalunya, Provença, Gràcia, Sant Gervasi, Muntaner, Sarrià, Baixador de Vallvidrera i Les Planes. “Ens trobem amb estacions centenàries, estacions que han guanyat premis d’arquitectura, però també amb estacions modernes, més actuals, amb solucions arquitectòniques innovadores i que conjuguen el disseny amb la funcionalitat”, explica el cap de l’Àrea d’Edificis de Ferrocarrils, Francesc Aubach.

FGC explica que, amb els rètols, vol contribuir a difondre el seu patrimoni arquitectònic i que sigui valorat en la seva justa mesura. El director general de la companyia s’ha preuat que la iniciativa ha de servir perquè “les persones que viatgen amb Ferrocarrils sàpiguen que, a més de viatjar amb uns trens segurs, puntuals i moderns, viatgen en uns trens i unes estacions amb història, peces clau per entendre la història ferroviària del nostre país”.

El fet que els plafons es trobin ubicats a les estacions ajuda a “contextualitzar la informació i a poder comprovar, en el mateix moment que es llegeix el plafó i es veuen les imatges, com ha evolucionat l’estació amb els anys”, sosté Aubach. FGC està desplegant una estratègia del seu propi patrimoni que ha aprovat aquest any per preservar-lo i divulgar-lo.

L’empresa ferroviària pública catalana cataloga el seu patrimoni de “nombrós” i “divers”, i ara pretén identificar-lo, ordenar-lo i difondre’l, “ja sigui amb la millora o creació de nous espais de preservació, amb la circulació de trens històrics o amb la digitalització i difusió de la nombrosa documentació històrica”, comenta. FGC ja disposa d’una web de patrimoni, “un repositori del divers material rodant històric de la companyia, os es poden veure fotografies i característiques de diferents locomotores, cotxes o automotors, tant de servei comercial com de mercaderies o de treball”, precisa l’empresa.

Comentaris

    Alex Sabaté Novembre 26, 2021 | 23:29
    Bona iniciativa. En canvi TMB no fa res semblant. S'acosta el centenari del metro i tot el seu material històric (metros, busos, tramvies, etc) està abandonat i oxidat a una cotxera de la Vernda. Una vergonya.
    Carmen Novembre 27, 2021 | 22:02
    Buena iniciativa A mí me encantaba la avenida de la luz,sitio con historia

Nou comentari

Més notícies
Janet Sanz ha demanat al govern de la Generalitat i al govern espanyol més finançament per al servei de transport públic / Jordi Play

Janet Sanz, satisfeta amb la congelació de preus del transport públic

La tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, assegura que "el finançament del transport públic necessita més recursos"
Homenatge a les víctimes dels accidents de trànsit / Ajuntament de Barcelona

Homenatge a les víctimes del trànsit, amb 11 morts enguany

Set motoristes, tres conductors i un vianant han mort a Barcelona des del gener i 146 han resultat ferides greus