Endinsa’t al cor de la música amb l’experiència immersiva ‘Symphony’ del CosmoCaixa

La Mahler Chamber Orchestra dona vida a l'experiència

El director d’orquestra veneçolà Gustavo Dudamel emprèn aquest dimarts un viatge a les entranyes de la música amb l’estrena mundial de Symphony. Un viatge al cor de la música’, que proposa a l’espectador gaudir la música clàssica amb tecnologia de realitat virtual i el convida a sentir-se com un músic més dintre de l’orquestra. La producció, oberta fins al 8 d’octubre al CosmoCaixa, és una idea original d’Igor Cortadellas amb producció de la Fundació La Caixa. Més de 100 músics que integren la Mahler Chamber Orchestra donen vida a l’espectacle que després iniciarà una gira per un centenar de ciutats espanyoles i portugueses durant deu anys.

Al repertori hi ha Ludwig van Beethoven, així com de Gustav Mahler i Leonard Bernstein. El director d’orquestra ha destacat que la música “és un poderós element de transformació social”, i que aquest projecte és una nova clau per obrir una porta perquè hi puguin entrar noves generacions, de manera que entenguin millor la música i no la considerin com una cosa llunyana i antiga: “És la inspiració que necessitem en els temps que vivim”, ha dit.

Per a Dudamel, la música no és només un element d’entreteniment o un espai aïllat d’una elit, sinó que és un element d’unió que aixeca ponts i trenca qualsevol diferència entre persones. “És una poderosíssima eina de transformació social“, ha insistit. El veneçolà ha pronosticat que aquells que accedeixin a l’experiència entraran en contacte amb el dret “d’accedir a la bellesa”, que no és només entreteniment. “D’aquestes bogeries en necessitem moltíssimes”, ha afegit, i ha animat a prendre la música com a element essencial de la vida.

Poema visual per deixar-se endur per la bellesa

Per la seva banda, Cortadella ha descrit que la proposta, gratuïta però amb reserva prèvia, té la delicadesa d’una petita capsa de música i que és una gran oportunitat. Ha destacat que la música “té la capacitat d’acariciar” i fer experimentar emocions alienes, i ha resumit que, per a ell, aquest projecte és un poema visual que proposa l’espectador “deixar-se endur per la bellesa”.

Igualment, ha detallat que a ‘Symphony’, evoluciona des del caos sonor fins a melodies com les de Beethoven, en una mena de “‘zoom in’ des del caos a l’ordre, conduït per Dudamel”. Ha descrit que en la col·laboració amb el director s’ha donat una “sintonia total”, en un ambient de flexibilitat i suport absolut.

Dues sales: una de projecció i una immersiva

En concret, ‘Symphony’ està format per dues unitats mòbils que converteixen en dues sales de 100 metres quadrats cadascuna. En la primera d’elles es pot veure una pel·lícula panoràmica que introdueix a l’espectador en aquest viatge guiant-lo només a partir de sons. La segona sala està dedicada a viure l’experiència de realitat virtual.

Dudamel ha explicat que per primer cop, l’espectador es pot situar al bell mig d’una orquestra simfònica en aquesta experiència immersiva a partir de tecnologia de realitat virtual. En concret, quan l’espectador es col·loca les ulleres veurà com, de sobte, el seu entorn ha canviat i es troba en el Gran Teatre del Liceu, assegut en una cadira, on es veu envoltat dels músics d’una orquestra simfònica que esperen la indicació del director per iniciar la ‘5a Simfonia’ de Ludwig Van Beethoven.

L’espectador també veu els músics distribuïts per l’escenari de la seva forma habitual, per famílies de cordes, vent, metall, percussió, i els sentirà a la vora d’una forma real, i també viu de ple l’energia i la mirada del director, situat just davant seu. Aquest experiment musical l’hi permet girar el cap de banda a banda i amunt i avall per adquirir noves vistes i perspectives d’una orquestra simfònica i els seus instrumentistes.

L’experiència immersiva té una durada aproximada de quaranta minuts, repartida en dos temps: primer, la pel·lícula panoràmica, que passa després a l’espai de realitat virtual que permet un visionat en 360 graus de la Mahler Chamber Orquestra, dirigida per Dudamel i gravada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona.

Divulgació de la música clàssica

Segons la directora general adjunta de la Fundació La Caixa, Elisa Durán, amb aquesta “experiència insòlita i captivadora” es vol contribuir a divulgar la música clàssica i posar-la a l’abast del gran públic, “en un viatge sense precedents al cor de l’ànima humana” que tindrà com a primeres parades Santander, Valladolid i Madrid amb la vocació de seduir a tota mena de públic, també a aquells que ja són coneixedors de la música clàssica.

El punt de partida del projecte, en el que s’ha estat treballant durant més de quatre anys, era parlar del poder emocional de la música des d’un vessant divulgatiu. L’organització espera que vegin el projecte unes 200.000 persones l’any durant deu anys, en el marc de la seva gira per aquest centenar de ciutats. Durán ha defensat que la tecnologia usada és molt avançada i que ha estat una gestació “molt intensa”, especialment en els darrers mesos de pandèmia.

Per una altra banda, preguntat sobre la situació al seu país, Gustavo Dudamel ha considerat que és molt complexa i que aquesta es veu agreujada pel moment complicat que viu el món amb la covid-19: “Jo em mantinc ferm en la meva fe i optimisme que podem tirar endavant. Tots podem posar de la nostra part i trobar els mitjans fonamentals per poder transcendir aquesta crisi”. A més, ha reivindicat la riquesa natural i humana “impressionant” del seu país, i ha assegurat que la gent està cansada sempre del mateix. Ha dit també que els seus compatriotes volen viure, no sobreviure.

Nou comentari