El 24è festival LEM torna a acostar la música experimental a Barcelona

La mostra creix amb nous espais i 29 actuacions, entre les quals destaquen Anne Gillis, Carlos Zíngaro i Macromassa

El XXIV Encontre Internacional de Músiques Experimentals de Gràcia – Barcelona, conegut com a Dispositiu LEM,va començar ahir als cinemes Texas amb l’actuació inèdita de la percussionista Núria Andorrà, premi Puig-Porret 2019 del Mercat de Música Viva de Vic, i la trombonista francesa Christiane Bopp, que van mostrar la seva destresa a l’hora d’improvisar amb un concert mesmeritzant. Durant la roda de premsa anterior, que va comptar amb la presència de representants de l’Institut de Cultura de Barcelona, l’Institut Català de les Empreses Culturals i el districte de Gràcia, els responsables del LEM van destacar la llarga trajectòria del festival i la seva tasca d’acostar la música experimental a Barcelona a un preu assequible -tots els actes costen un màxim de 10€, amb molts d’ells a un preu menor- i teixir una xarxa de complicitats entre espais, entitats i comerços, especialment a Gràcia.

[r:1]

El LEM d’enguany se celebrarà entre aquest 26 de setembre i el 26 d’octubre a onze espais de la ciutat, amb un programa que comprèn vint-i-nou activitats -un 30% més que l’any passat- en dinou sessions que acolliran una seixantena d’artistes de Catalunya, la resta de l’Estat i diversos països europeus. Un fet destacable és que, aquest 2019, un 45% dels artistes de la mostra seran dones, una xifra molt superior a la d’esdeveniments semblants. A més, el número d’espais també s’amplia i creix a diversos punts de Barcelona amb l’objectiu d’acostar l’experimentació sonora a moltes més persones. Una feina que ha dut el festival a ser reconegut, un any més, amb el segell EFFE de la Comissió Europea, atorgat a encontres que destaquen per la seva qualitat artística i el seu impacte local, nacional i internacional.

Principals propostes del LEM 2019

Entre els plats forts d’aquesta 24a edició se’n pot destacar la sessió doble de duets d’improvisació al CAT el divendres 11 d’octubre, protagonitzats pel badaloní Ferran Besalduch (saxo) i el noruec Ingar Zach (percussió), amb una sessió de jazz d’avantguarda; i els cordistes Carlos Zíngaro i Ulrich Mitzlaff, històrics de la improvisació lliure de l’escena de Lisboa. A més, la francesa Anne Gillis, una artista de culte de la música industrial coneguda per la seva creació sonora i per les seves performances rituals, instal·lacions i exposicions, actuarà el proper 24 d’octubre a l’Auditori Meier del MACBA.

Just un dia després, el 25 d’octubre, el Centre Cívic La Sedeta acollirà una altra sessió doble amb el trompetista parisenc Louis Laurain, que oferirà un solo per a tres instruments: ordinador i amplificació DIY; i Raúl Cantizano, un tocaor sevillà heterodox que es mou entre el flamenc, el rock i la improvisació i que arriba amb un projecte anomenat Guitar Surprise, el baile de las cuerdas. Entre els artistes internacionals també destaquen les propostes provinents d‘intercanvis amb altres festivals europeus, com les dels polonesos Telharmonium (9 d’octubre, Centre Cívic La Sedeta), proposats pel certament Intermediale (Legnica); o Andrea Deidda i Stefano Cocco (18 d’octubre, Centre Cívic Convent de Sant Agustí), duts pel festival Signal de Cagliari, a Sardenya. La cloenda del festival, el proper 26 d’octubre al Soda Acústic, anirà a càrrec dels britànics Mésange i el basc Amsia.

Els llegendaris Macromassa, a taquilla inversa

Els pioners de la música industrial al nostre país, Macromassa, s’incorporen al cartell del LEM per primera vegada a la seva història. Fundat el 1976 i responsable del primer disc autoeditat de l’estat espanyol (Darlia Microtónica, 1978), el grup gracienc actuarà el proper 5 d’octubre en un recinte tan especial com la capella modernista del Col·legi Major Ramon Llull després de tocar al festival Kraak (Brussel·les) i al Sónar, amb una sessió d’improvisació a taquilla inversa que vol reunir aquells que no els van poder veure pel cost del desplaçament o pel preu de l’abonament als grans festivals. El mateix recinte també acollirà, el 19 d’octubre, la flautista i experimentadora sonora Tuna Pase, d’Istanbul, artista resident del LEM d’enguany i que oferirà una actuació en solitari.

Encontres en l’Espai Temps i Àgape, dos clàssics del LEM

Com és tradició al festival, durant l’octubre també es programaran quatre Encontres en l’Espai Temps, que ajunten artistes de diversos àmbits i procedències en sessions d’improvisació lliure; ii com cada any, també tindrà lloc un dels actes més coneguts del LEM: l’Àgape, una experiència multisensorial entre gastronomia, poesia i música que tindrà lloc el proper 20 d’octubre al bar Casa Almirall del Raval, i que anirà a càrrec de dos col·lectius tan sorprenents com Mancebía Postigo i Usted es un Colectivo.

Més informació

Nou comentari