Després de la passada edició virtual, els Premis Arlequí del teatre amateur recuperaven dilluns al vespre la presencialitat en la gala de lliurament celebrada a la seu de la SGAE de Barcelona. Va ser un acte més breu i reduït que en altres ocasions, però emotiu i participatiu, on no va faltar l’humor i el teatre en forma d’esquetxos. La gala va esdevenir un reconeixement a la tasca que han fet durant el 2020 no només les entitats i personalitats premiades sinó el món amateur en el seu conjunt, en un any tan complicat per la pandèmia, i sobretot una declaració d’amor al teatre.

“Els que fem teatre som gent que potser no podem suportar la pressió de la vida i necessitem crear mons paral·lels. És deixar de ser un per ser un altre, i fer que el públic pugui deixar de ser ell i somiï que és un altre.” Amb aquestes paraules, l’actor, director i pedagog Ferran Madico recollia el premi Arlequí en la categoria de professional, que el jurat li atorgava per la seva dilatada trajectòria – ha estat fundador d’Actors Studio de Nova York, director del Centre d’Arts Escèniques de Reus i de l’espai Joan Brossa–, i també per ser un “referent del teatre amateur”. Madico, qui va assegurar sentir-se en família, va reivindicar la proximitat entre el teatre l’amateur i el professional, perquè “els que estimem el teatre no hi ha adjectius que ens separin”.

En la categoria de persona, el premi Arlequí va ser per l’actor i director Carles Maicas. El jurat va destacar la seva vasta i polifacètica trajectòria, molt lligada a la sala Cabanyes de  Mataró i a altres grups de teatre amateur de la ciutat. En nom de Maicas, que es troba hospitalitzat, va recollir el premi Anna Genné, directora de la Sala Cabanyes, qui va destacar la infatigable tasca i compromís del director, qui prepara una adaptació d’Antígona, per estrenar el març de 2022.

La Dramàtica del Círcol de Badalona es va endur el premi Arlequí a l’entitat, per la seva trajectòria de més de cent anys portant a escena Els pastorets de Folch i Torres, i per representar el “passat, present i futur del teatre”. La pandèmia els va impossibilitar celebrar aquest centenari l’any passat, i per això ara ultimen uns Pastorets excepcionals, amb vestuaris i decorats renovats i una orquestra en directe.

En la categoria de Foment del teatre Infantil i juvenil, el premi va ser per al Grup Segle XX de Sant Fost de Campsentelles, per “haver sabut transmetre la passió del teatre al jovent del poble i apostar pel present i futur del teatre”.

Finalment, Josefina Altés, actriu i escriptora teatral, a més d’assessora de la junta de la Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya, va ser reconeguda amb la menció especial per “la seva dedicació incansable i el seu compromís”. Altés, que ha estat presidenta de l’Orfeó Gracienc, cofundadora del grup teatral gracienc Disbauxa i Medalla d’Honor de Barcelona, va destacar que “la virtut del teatre amateur és poder reunir sobre l’escenari dues i fins a tres generacions, unides per l’amor al teatre, a compartir, mai per competir”.

Durant els parlaments, Toni Font, el president de la Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya, organitzadora dels premis, va agrair els premiats la seva “feina abnegada que contribueix a engrandir la cultura del país”. La directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, Adelaida Moya, va tancar l’acte recordant que “el teatre amateur és patrimoni nacional i s’ha de posar en valor”, va felicitar els grups amateurs per haver aguantat en aquests anys difícils de pandèmia i de restriccions, en què “no ho hem posat fàcil”, i va recordar que el teatre amateur “és la cultura de base o, millor, la base de la cultura”.

 Estigues informat de l’actualitat del món de la cultura popular a Tornaveu.

Nou comentari