Rubí, el COR i el cervell de la línia del Vallès dels FGC

Les instal·lacions del Centre d’Operacions de Rubí ocupen una superfície equivalent a gairebé 7 camps de futbol i es preparen per acollir els 15 nous trens de la línia

Des de Món Terrassa i Tot Barcelona ens proposem fer un viatge per la història del Tren de Baix, fent parada, sense pressa, a cadascuna de les 19 estacions que el conformen (des de Terrassa Nacions Unides a Barcelona - Plaça Catalunya). D'aquesta manera, descobrirem en una sèrie de reportatges, entrevistes i cròniques algunes curiositats, anècdotes, històries que donen vida a una línia que transporta anualment fins a 64 milions de passatgers -segons dades d'FGC el 2018-. 

L'estació de Rubí, en la línia Barcelona-Terrassa de FGC, que fa 100 anys

L'estació de Rubí, en la línia Barcelona-Terrassa de FGC, que fa 100 anys

El tren va arribar a Rubí el 13 de setembre de 1918, i es va prolongar fins a Terrassa el desembre de 1919. L’estació de Rubí es trobava a l’exterior, entre la riera i l’avinguda de Barcelona on s’ubicaria un pas a nivell. La plaça del costat de l’estació es va convertir en un dels llocs més transitats del Rubí de fa més de cent anys, que fins i tot es va engrandir més del que s’havia plantejat. De fet, tanta és la relació de la plaça amb el ferrocarril que es va acabar batejant com a plaça del Doctor Pearson, en homenatge a l’impulsor de la línia de tren cap al Vallès. L’entorn de l’estació va créixer espectacularment durant els anys 1960, amb la creació de múltiples blocs de pisos per acollir la nova població rubinenca. El 1987 arribava la doble via des de Sant Cugat fins a Rubí i el 1993 es construïa l’estació subterrània de Rubí actual, tot i que no seria fins al 2004 que es cobriria el tram de la rambla del Ferrocarril.

Estació FGC de Rubí | ARTUR RIBERA

Estació FGC de Rubí | ARTUR RIBERA

L’estació de Rubí subterrània disposa de tres vies amb andanes centrals, origen i destí dels trens de la línia S7 Pl. Catalunya – Rubí a la via central, denominada via 0. Però a Rubí el què més destaca és la base d’operacions de la línia Barcelona – Vallès: el Centre Operatiu de Rubí (COR). El COR és el dipòsit i taller central de trens de la línia Barcelona – Vallès construït el 1993 i que des de l’any 2004 va centralitzar-ho tot en aquestes instal·lacions, un cop clausurat l’històric dipòsit de Sarrià. Les instal·lacions del COR ocupen una superfície equivalent a gairebé 7 camps de futbol, i disposen d’una platja de vies d’estacionament de trens, nau de taller, vies d’estacionament de material divers, nau de trens històrics i instal·lacions fixes així com el Centre de comandament integrat amb exposició. Actualment el COR està en procés de modificació i ampliació per donar cabuda a les quinze noves unitats de tren que arribaran pròximament per reforçar el servei.

El Centre de Comandament de FGC, a Rubí | FGC

El Centre de Comandament de FGC, a Rubí | FGC

El 2008 al COR es va posar en servei el Centre de Comandament Integrat de Rubí (CCI), el cervell que controla la gestió de la circulació ferroviària i la supervisió d’estacions, no només de la línia Barcelona – Vallès sinó també de la línia Llobregat – Anoia i del funicular de Vallvidrera, un total de 81 estacions i 90 unitats de tren. Cal tenir en compte que la feina en un ferrocarril es caracteritza per la dispersió del seu personal. Els agents ferroviaris no es troben plegats en un mateix lloc, sinó que estan repartits al llarg de les línies, en estacions i baixadors, mentre que els maquinistes s’hi estan desplaçant contínuament. És per aquest motiu que cal disposar d’uns centres que coordinin l’actuació d’aquest conjunt dispers d’agents ferroviaris. Així, el Centre de Comandament Integrat de Rubí està format pel Control de Trànsit Centralitzat (CTC) que regula la circulació dels trens, el Centre de Supervisió d'Estacions (CSE) que gestiona les estacions, el Centre d'Informació al Client, el Telecomandament d'Energia i una Sala polivalent.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?